Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, statut oraz regulamin naszej placówki dostepny jest w sekretariacie placówki 🙂
Nasze przedszkole to jedyne i wyjątkowe miejsce, w którym realizujemy autorski program nauczania. Wszystkie zawarte w nim zajęcia są przeanalizowane przez psychologa, pedagogów i logopedę. Tworząc program były brane pod uwagę: możliwości dzieci, zainteresowania, potrzeby, indywidualny rozwój (każde dziecko jest inne- wyjątkowe i dla nas najważniejsze). Uczymy poprzez zabawę różnymi metodami.
Poza autorskim programem nauczania pracujemy na Podstawie Programowej dla wychowania przedszkolnego zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji Narodowej 🙂
Nowe programy w roku szkolnym 2015/2016 W AUTORSKIM PROGRAMIE NAUCZANIA (płatne)
– RSM to pierwszy i jedyny w Polsce program ruchowy dla dzieci łączący elementy tańca, jogi i pilates- a to wszystko w języku angielskim!
– RSM to odpowiednio dobrane zajęcia ruchowe zapewniające dzieciom całościowy rozwój fizyczny, budujące świadomość własnego ciała, rozbudzający potrzebę aktywności fizycznej i promujący zdrowy tryb życia
– RSM to fascynująca zabawa, nowoczesna wersja zasady 3xR- Ruch, Radość, Relaks
– RSM to doskonałe uzupełnienie brakującej lekcji WF
– RSM to kolejny innowacyjny i efektywny program Helen Doron Educational Group
Program MathRiders Starter pomaga dzieciom rozwijać ich wrodzone zdolności uczenia się przedmiotów ścisłych. Poprzez zabawę pomagamy najmłodszym w zrozumieniu podstawowych zasad i pojęć matematycznych. Nasze zajęcia wspomagają intelektualny i osobisty rozwój dzieci. Zabawa, poza tym, że sprawia przyjemność, jest też głównym narzędziem zrozumienia, analizy i przetwarzania informacji i wiedzy. Przez zabawę dzieci ćwiczą i doskonalą swoje zdolności, sprawdzają i badają to, co zaczynają rozumieć.
Matematyka jest wszędzie. Stanowi ona dużą część wczesnego dzieciństwa i małe dzieci rodzą się z nieformalnym rozumieniem matematyki. Bardzo często maluchy wykazują większą pomysłowość,
kreatywność i zrozumienie dla prawdziwej natury matematyki niż dorośli. Bardzo ważne jest, aby stworzyć dzieciom środowisko bogate w matematykę i pozwolić im rozwijać ich naturalne umiejętności i zainteresowania używając języka matematyki oraz otwartego, pozytywnego podejścia.
Zabawa, poza tym, że sprawia przyjemność, jest też głównym narzędziem zrozumienia, analizy i przetwarzania informacji i wiedzy. Przez zabawę dzieci ćwiczą i doskonalą swoje zdolności, sprawdzają i badają to, co zaczynają rozumieć. Nauka przez zabawę daje dziecku poczucie odpowiedzialności, a w konsekwencji wzmacnia poczucie własnej wartości.
Zbudowanie solidnych podstaw matematyki wymaga podejścia opartego na systematyczności. Powtarzalność zadań i ciągła praktyka buduje pewność siebie i pozwala na dogłębne zrozumienie omawianych zagadnień.
Aby stworzyć te solidne podstawy, prezentujemy dzieciom następujące obszary matematyki:
- Zmysł liczbowy i działania – rozumienie liczb całkowitych i faktu, że liczby reprezentują ilość; liczenie,
porządkowanie, porównywanie, ale także dodawanie i odejmowanie. - Wstęp do algebry – rozpoznawanie, powielanie oraz tworzenie wzorówzależności.
- Geometria i zmysł przestrzenny – rozpoznawanie figur i brył oraz opisywanie zależności
przestrzennych, czytanie map, wizualizacja obiektów w przestrzeni oraz zastosowanie geometrii
w rozwiązaniu zadań. - Miary – poznawanie sposobów mierzenia i porównywania; rozumienie, czym jest
jednostka, oraz rozumienie pojęć: długości, wagi, temperatury, objętości, czasupieniędzy.
Analiza danych – używanie wykresów, tabel i grafów w celu organizacji, porównywania
i interpretacji danych.
W tych wczesnych latach nauki dzieci kształtują swoje pojecie o tym, czym jest matematyka oraz o sobie samych, jako osobach uczących się tego przedmiotu. Przekonania te wpływają na ogólną postawę dzieci do matematyki oraz na ich osiągnięcia w tej dziedzinie. Małe dzieci nabywają dużo wiedzy matematycznej poprzez codzienne czynności i zabawę. Zgłębienie pięciu powyższych elementów prowadzi do lepszego zrozumienia, jak i używania języka matematycznego.
Od początku działalności naszego przedszkola, w codziennej pracy wykorzystujemy następujące metody pracy W AUTORSKIM PROGRAMIE NAUCZANIA (w ramach opłat czesnego)
Czytanie jest jedną z najważniejszych funkcji ludzkiego mózgu- ze wszystkich stworzeń na ziemi tylko ludzie potrafią czytać. Jest to także jedna z najważniejszych funkcji w życiu, gdyż cała nauka opiera się na umiejętności czytania. Dzieci mogą czytać słowa, gdy mają zaledwie rok, by stopniowo opanować umiejętność czytania zdań i książeczek. Metoda ta została opracowana przez zespół specjalistów dziedzinie rozwoju dzieci: lekarzy, pedagogów, logopedów, neurochirurgów neurochirurgów i psychologów.
Metoda ta polega na systematycznym i szybkim prezentowaniu dzieciom tabliczek z odpowiedniej wielkości drukiem. Sesje odbywają się kilkakrotnie w ciągu dnia. Nauczyciel zaczyna od prezentacji krótkich słów typu: nos, oko stopniowo przechodząc do wyrazów dłuższych, wyrażeń dwuwyrazowych, prostych zdań, zdań rozbudowanych i w końcu książeczek. Dzieci nie muszą znać liter, aby czytać. Tabliczki z napisami umożliwiają im czytanie wyrazu jako całości, w podobny sposób jak rozpoznawanie napisów z reklam.
Tak jak nauka czytania bez znajomości liter, tak i nauka matematyki może odbywać się bez znajomości cyfr. Podobnie jak czytanie, matematyka prezentowana jest w formie tabliczek z odpowiedniej wielkości kropkami. W trakcie sesji dzieci odczytują ilość prezentowanych kropek, a następnie wykonują na nich proste działania matematyczne.
Za pomocą różnorodnych materiałów dydaktycznych dzieci rozwijają nie tylko swoje umiejętności matematyczne, językowe, historyczne i geograficzne, ale również i zmysły. Lekcje rozwojowe, ćwiczenia ciszy, prace z materiałem służą koordynacji i harmonizacji ruchów dziecka, usprawnianiu jego motoryki i opanowaniu konkretnych umiejętności, takich jak: sznurowanie butów, posługiwanie się sztućcami, cichego odsuwania i zasuwania krzesła, uprawiania i pielęgnowania roślin, hodowli zwierząt, rozpoznawania smaków, zapachów, rozróżniania wielkości i kształtów, liczenia, mierzenia, czytania, pisania, itp.
Naczelnym hasłem jest: „POMÓŻ ZROBIĆ MI TO SAMEMU”.
To znaki migowe, przy pomocy których maluszki są w stanie porozumiewać się z dorosłymi osobami- niemowlęta oraz dzieci, które jeszcze nie potrafią mówić poprzez drobn gesty informują nas o samopoczuciu, o tym, co chcą w danej chwili robić- jeść, pić, bawić się, czytać – dziecko używa konkretnego znaku migowego do określenia danego przedmiotu lub czynności (np.:dotykają palce wsazujące do siebie, co oznacza BOLI; wysuwają język z buzi i chowają go z powrotem -widząc żabę).
Dzięki owemu programowi dzieci mniej się stresują daną sytuacją (kiedy nie jesteśmy w stanie domyśleć się, o co chodzi, gdy nasz maluszek płacze, denerwuje się, krzyczy ), następuje szybszy rozwój mowy u tych dzieci , są bardziej pewne siebie, w wieku 3 lat są na poziomie 4-latków, następuje szybszy rozwój społeczno- emocjonalny naszych pociech.
Arteterapia czyli terapia poprzez sztukę, stwarza małym uczniom możliwość wyrażenia tego jak się czują bez używania słów. Dziecku ciężko jest mówić o swoich problemach, a poprzez sztukę może to po prostu narysować, zagrać, zatańczyć lub zaśpiewać itp. Na twarzach dzieci pojawia się wtedy radość, uśmiech i zadowolenie. Czują one, że są rozumiane i akceptowane przez innych. Dzieci zdobywają wiedzę, nawiązują kontakty z otoczeniem, stają się bardziej otwarte. Lepiej radzą sobie z pokonywaniem trudności i lęków, mogą odreagować własne napięcia i zredukować stres, zapomnieć o bólu, zrelaksować się, nabrać sił do dalszych działań, jak też poprawić a nawet całkowicie usunąć wady wymowy.
W przedszkolu, na zajęciach muzycznych dziecko śpiewa, tańczy, gra, uczestniczy w zabawach ruchowych przy akompaniamencie. Wówczas kształtuje się jego słuch muzyczny, rozwija poczucie rytmu, nabywa umiejętność gry na prostych instrumentach perkusyjnych. W miłej i serdecznej atmosferze dzieci zaspokajają wrodzoną potrzebę ruchu i uzewnętrzniają przeżywane emocje.
Pedagogika zabawy – KLANZA
Pedagogika zabawy rozwinęła się w latach siedemdziesiątych XX wieku w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Austrii jako metodyka pracy z grupą. Opiera się ona na założeniach pedagogiki Gestalt łączącej w sobie założenia i metody psychologii i pedagogiki humanistycznej.
Główną zasadą metodyczną oraz celem edukacji jest dążenie do kreatywności. Do jego realizacji pedagogika Gestalt wykorzystuje liczne metody obejmujące również elementy zabawy, medytacji, twórczości artystycznej i pracy z ciałem. Pedagogika zabawy nie jest odrębną dyscypliną nauk pedagogicznych, jest natomiast głęboko podmiotową, dostarczającą wielu przeżyć metodyką pracy i życia w grupie. Impulsem do kreatywnych, konstrukcyjnych i bezpiecznych działań, ożywiających członków grupy i budujących pozytywne relacje między nimi jest zabawa. Dzięki temu, w sprzyjającej atmosferze stwarzamy warunki do uczenia się przez działanie.
Pedagogika zabawy łączy między innymi muzykę z ruchem. Muzyka jest traktowana jako wielowymiarowy i niewerbalny środek komunikacji oraz jako środek wyrazu dla uczuć wcześniej nie wyrażanych.
Ruch z muzyką wyzwala i zaspokaja naturalną u dzieci potrzebę aktywności z potrzebą ruchu. Daje im radość i odprężenie, a jednocześnie jest istotnym czynnikiem rozwoju zdolności, wrażliwości i zainteresowań muzycznych.
Kinezjologia jest nauką o związkach ruchu ciała z organizacją i funkcjonowaniem mózgu. Dzięki codziennym ćwiczeniom Kinezjologii Edukacyjnej dzieci doskonalą pracę mózgu i ciała. W przyszłości na pewno nie będą miały problemów z:
– czytaniem i pisaniem (ćwiczenia zapobiegają wystąpieniu dysleksji i dysgrafii)
– koncentracją uwagi i motywacją do działań.
– pamięcią
– organizacją czasu
– komunikacją.
i z innymi sferami.
Metoda W. Sherborne to system ćwiczeń i zabaw ruchowych dla dzieci w różnym wieku. Dzieci nie tylko są usprawniane ruchowo, lecz przede wszystkim rozwijają sferę emocjonalno – społeczną oraz świadomość samego siebie. Dzieciaki poznają samych siebie i swoich kolegów poprzez głaskanie, przytulanie, uciski i inne aktywności. Ponadto dzieci wykonując ćwiczenia w parach i w grupie uczą się współpracy, zachowań opiekuńczych i rozumieją, kiedy dotyk sprawia przyjemność, a kiedy ból.
Kraina Wiedzy to miejsce, w którym dzieci uczą się dobrych manier oraz właściwych zachowań w sytuacjach codziennych. Każdego dnia dzieci uczą się tego jak być dobrym kolegą, jak współpracować podczas nauki i zabawy. Dzieci starsze chętnie pomagają młodszym wyrabiając w sobie odpowiedzialność i uczucia opiekuńcze. Częste używanie zwrotów grzecznościowych oraz miły, kulturalny sposób bycia wszystkich uczestników powodują, że każde dziecko czuje się u nas komfortowo i nie odczuwa stresów związanych z przebywaniem w nowym otoczeniu i nowym towarzystwie.
Na zajęciach savoir – vivre dzieci wraz z nauczycielkami próbują znaleźć odpowiedzi na wiele frapujących je pytań np. :
-Dlaczego nie mówi się z pełną buzią?
-Dlaczego kichając lub kaszląc należy zasłaniać buzię ręką?
-Czy można wpychać się do kolejki?
-W jaki sposób można zdobywać przyjaciół?
-Dlaczego nie należy oszukiwać?
-Kto to jest „gentleman”?
Wszyscy uczniowie Centrum Helen Doron posiadający własne materiały do nauki mogą korzystać bezpłatnie z codziennych zajęć języka angielskiego prowadzonych przez wykwalifikowanego nauczyciela Helen Doron. Nawet roczne dzieci uczą się tego języka wyjątkowo łatwo, gdyż metoda ta opiera się na naturalnym sposobie nauki. Dzieci odsłuchują w domu specjalnie opracowane kasety lub płyty CD podczas zabawy, ubierania się czy przed zaśnięciem. Zapewnia im to dodatkowy codzienny kontakt z językiem. Na zajęciach dzieci poznają znaczenia wyrazów, które słyszały na nagranym materiale. Pierwsze sześć lat to bardzo ważny okres w żyiu człowieka. W tym okresie rozwój poszczególnych ośrodków w mózgu jest najbardziej intensywny i to właśnie dlatego dziecko przyswaja ogromne ilości informacji bez wysiłku. Badania naukowe wykazały, że bardzo wczesny kontakt z językiem obcym ułatwia znacznie jego opanowanie i posługiwanie się nim w sposób swobodny i płynny. Ponadto nauka języka obcego w wieku przedszkolnym stymuluje rozwój mózgu, zwiększa potencjał intelektualny dziecka, co ułatwia naukę kolejnego języka, matematyki, czy muzyki.
Metoda Helen Doron jest stosowana w wielu krajach na całym świecie od prawie 20 lat. W puławskim Centrum Helen Doron języka angielskiego uczyło się już ponad 400 małych uczniów.
Niezwykłość teatru polega na tym, że ukazuje nam prawdziwe piękno utworów literackich. W naszej placówce niejednokrotnie gościliśmy rózne grupy teatralne, dlatego teraz sami spróbujemy spojrzeć na różne sprawy – łatwiejsze i trudniejsze- od strony „zaplecza”. Biorąc udział w zajęciach teatralnych maluchy uczą się okazywania emocji- przeżywania radości i smutku; kształcą umiejętność współdziałania z rówieśnikami; uczą się odróżniać dobro od zła, nabywają odwagi w występach publicznych, uczą się swobodnej ekspresji, rozłądowywania napięć, przeobrażania się w różne postacie. A co najważniejsze zajęcia teatralne rozwijają pamięć, wiedzę, uczą systematyczności i zaangażowania 🙂
Zajęcia teatralne w naszym przedszkolu prowadzi animator teatralny p. Anna Filipiak
Podczas przeprowadzania wspólnych eksperymentów wywieramy korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka, m.in. sferę aktywności twórczej, dziecko prowokowane jest do wyciągania wniosków, szukania zależności, określania przyczyn i skutków.
Przedszkolak podejmując zabawę badawczą staje przed określonym problemem, którego rozwiązanie jest bezpośrednim celem samej zabawy. Przy okazji uczy się planowania własnych działań, poszukiwania oryginalnych pomysłów i rozwiązań. Zabawy badawcze są też świetną okazją do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych takich jak: analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Dzieci rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.
Zajęcia rytmiczne, w naszym przedszkolu, to przede wszystkim nauka poprzez wspólną zabawę, która prowadzona jest tak aby zdobywanie wiedzy kojarzyło się dziecku z przyjemnością.
Specjalnie skonstruowane zajęcia rytmiczne zawierają w sobie różny dobór ćwiczeń z elementami wyrabiania sprawności fizycznej, uwrażliwienia na zmiany zachodzące w muzyce,oswajania z zagadnieniami muzycznymi, ilustracjami ruchowymi do piosenek, elementami tańca towarzyskiego, tańca grupowego oraz relaksacją przy muzyce i muzykoterapią.
Pierwszym etapem kształcenia jest wyrobienie u dzieci koordynacji słuchowo ruchowej poprzez ćwiczenia reakcji ruchowej na bodźce dźwiękowe, poznawanie cech dźwięków: ich wysokości, czasu trwania oraz kształcenie umiejętności precyzyjnego odtwarzania rytmu, tempa, metrum itp.
Zajęcia sprawiają, że Wasze pociechy w sposób łatwy i przystępny przyswajają sobie takie abstrakcyjne pojęcia jak wysoki – niski dźwięk, czy też szybko – wolno, cicho – głośno.
Ćwiczenia muzyczno – ruchowe odbywają się z akompaniamentem pianina, instrumentu klawiszowego.
Zajęcia rytmiki są prowadzone przez nauczyciela z wykształceniem muzycznym i pedagogicznym, z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi.
Bajkoterapia to, mówiąc najprościej, terapia przez bajki. Chyba wszystkie dzieci lubią ich słuchać. Jak wykazały badania psychologów, czytając określone bajki można dziecku pomóc w wielu trudnych dla niego sytuacjach emocjonalnych, takich jak, np. irracjonalne lęki lub pierwsze dni w przedszkolu.
Bajkoterapia to także doskonała metoda relaksacyjna. Odpowiednio dobrane i opowiedziane albo przeczytane historie mogą doskonale wyciszyć, choćby przed snem, po dniu pełnym wrażeń lub pracy.
Bajkoterapia to metoda nowa, genialna w swej prostocie, łatwa do nauki dla każdego, skuteczna i zyskująca coraz większą popularność na świecie.
Zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne w naszym przedszkolu mają szczególne znaczenie, ponieważ związane są z wszechstronnym rozwojem. Rozwój sił fizycznych, aktywności, wytrzymałość idzie w parze z rozwojem dyscypliny i śmiałości dziecka. Te cechy zaczynamy rozwijać od najwcześniejszych lat. Dziecko w wieku przedszkolnym znajduje się w okresie, w którym zachodzą ważne procesy rozwojowe, dlatego zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne mają duże znaczenie. W budowie i funkcjonowaniu dziecka są różnice bardziej lub mniej zauważalne. Organizm dziecka przechodzi przez różne formy rozwojowe, kręgosłup i kościec są słabe, klatka piersiowa elastyczna, mięśnie wiotkie, skóra łatwo ulega uszkodzeniom. Delikatny układ nerwowy powoduje, że dziecko szybko się męczy. Te specyficzne cechy wymagają specjalnej troski. Każda metoda pedagogiczna czy zajęcia z dziećmi, każda zabawa, muszą być rozpatrywane z punktu widzenia wpływu na rozwój psychiczny dziecka. W przedszkolu zwraca się szczególną uwagę na kształtowanie postawy dziecka poprzez stałe wymaganie poprawnych ruchów podczas chodu, biegu, zabawy, ćwiczeń itd. Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe w przedszkolu zaspokaja duże potrzeby ruchowe dziecka, rozwija jego sprawność użytkową i ruchową. Ruchy dziecka stają się bardziej skoordynowane, harmonijne, szybsze.
Zabawy ruchowe posiadają charakterystyczne cechy odróżniające je od innych form ruchu. Są to; podział na grupy, z których każda ma odrębne zadania, przepisy, ruch w zabawie jest naturalny i swobodny. Zabawa jest doskonałym środkiem do rozwijania wartości zdrowotno-higienicznych, sprawnościowych i wychowawczych.