Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, statut oraz regulamin naszej placówki dostępny jest na stronie internetowej naszej placówki oraz w sekretariacie 🙂
Nasze przedszkole to jedyne i wyjątkowe miejsce, w którym realizujemy autorski program nauczania. Wszystkie zawarte w nim zajęcia są przeanalizowane przez psychologa, pedagogów i logopedę. Tworząc program były brane pod uwagę: możliwości dzieci, zainteresowania, potrzeby, indywidualny rozwój (każde dziecko jest inne- wyjątkowe i dla nas najważniejsze). Uczymy poprzez zabawę różnymi metodami.
W codziennej pracy wykorzystujemy pomoce PLANU DALTOŃSKIEGO, rutyny MYŚLENIA KRYTYCZNEGO oraz zestaw DARÓW FOEBLA.
Pracujemy na Podstawie Programowej dla wychowania przedszkolnego zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji Narodowej 🙂
Programy w roku szkolnym 2024/2025 W AUTORSKIM PROGRAMIE NAUCZANIA (płatne)
Program MathRiders Starter pomaga dzieciom rozwijać ich wrodzone zdolności uczenia się przedmiotów ścisłych. Poprzez zabawę pomagamy najmłodszym w zrozumieniu podstawowych zasad i pojęć matematycznych. Nasze zajęcia wspomagają intelektualny i osobisty rozwój dzieci. Zabawa, poza tym, że sprawia przyjemność, jest też głównym narzędziem zrozumienia, analizy i przetwarzania informacji i wiedzy. Przez zabawę dzieci ćwiczą i doskonalą swoje zdolności, sprawdzają i badają to, co zaczynają rozumieć.
Matematyka jest wszędzie. Stanowi ona dużą część wczesnego dzieciństwa i małe dzieci rodzą się z nieformalnym rozumieniem matematyki. Bardzo często maluchy wykazują większą pomysłowość,
kreatywność i zrozumienie dla prawdziwej natury matematyki niż dorośli. Bardzo ważne jest, aby stworzyć dzieciom środowisko bogate w matematykę i pozwolić im rozwijać ich naturalne umiejętności i zainteresowania używając języka matematyki oraz otwartego, pozytywnego podejścia.
Zabawa, poza tym, że sprawia przyjemność, jest też głównym narzędziem zrozumienia, analizy i przetwarzania informacji i wiedzy. Przez zabawę dzieci ćwiczą i doskonalą swoje zdolności, sprawdzają i badają to, co zaczynają rozumieć. Nauka przez zabawę daje dziecku poczucie odpowiedzialności, a w konsekwencji wzmacnia poczucie własnej wartości.
Zbudowanie solidnych podstaw matematyki wymaga podejścia opartego na systematyczności. Powtarzalność zadań i ciągła praktyka buduje pewność siebie i pozwala na dogłębne zrozumienie omawianych zagadnień.
Aby stworzyć te solidne podstawy, prezentujemy dzieciom następujące obszary matematyki:
-
- Zmysł liczbowy i działania – rozumienie liczb całkowitych i faktu, że liczby reprezentują ilość; liczenie,
porządkowanie, porównywanie, ale także dodawanie i odejmowanie.
- Zmysł liczbowy i działania – rozumienie liczb całkowitych i faktu, że liczby reprezentują ilość; liczenie,
-
- Wstęp do algebry – rozpoznawanie, powielanie oraz tworzenie wzorówzależności.
-
- Geometria i zmysł przestrzenny – rozpoznawanie figur i brył oraz opisywanie zależności
przestrzennych, czytanie map, wizualizacja obiektów w przestrzeni oraz zastosowanie geometrii
w rozwiązaniu zadań.
- Geometria i zmysł przestrzenny – rozpoznawanie figur i brył oraz opisywanie zależności
-
- Miary – poznawanie sposobów mierzenia i porównywania; rozumienie, czym jest
jednostka, oraz rozumienie pojęć: długości, wagi, temperatury, objętości, czasupieniędzy.
Analiza danych – używanie wykresów, tabel i grafów w celu organizacji, porównywania
i interpretacji danych.
- Miary – poznawanie sposobów mierzenia i porównywania; rozumienie, czym jest
W tych wczesnych latach nauki dzieci kształtują swoje pojecie o tym, czym jest matematyka oraz o sobie samych, jako osobach uczących się tego przedmiotu. Przekonania te wpływają na ogólną postawę dzieci do matematyki oraz na ich osiągnięcia w tej dziedzinie. Małe dzieci nabywają dużo wiedzy matematycznej poprzez codzienne czynności i zabawę. Zgłębienie pięciu powyższych elementów prowadzi do lepszego zrozumienia, jak i używania języka matematycznego.
Od początku działalności naszego przedszkola, w codziennej pracy wykorzystujemy następujące metody pracy W AUTORSKIM PROGRAMIE NAUCZANIA (w ramach opłat czesnego)
Nawet roczne dzieci uczą się tego języka wyjątkowo łatwo, gdyż metoda ta opiera się na naturalnym sposobie nauki. Dzieci ze starszej grupy żłobkowej oraz przedszkolaki bawia się w języku angielskim i hiszpańskim podczas zajeć w naszej Krainie. Pierwsze sześć lat to bardzo ważny okres w żyiu człowieka. W tym okresie rozwój poszczególnych ośrodków w mózgu jest najbardziej intensywny i to właśnie dlatego dziecko przyswaja ogromne ilości informacji bez wysiłku. Badania naukowe wykazały, że bardzo wczesny kontakt z językiem obcym ułatwia znacznie jego opanowanie i posługiwanie się nim w sposób swobodny i płynny. Ponadto nauka języka obcego w wieku przedszkolnym stymuluje rozwój mózgu, zwiększa potencjał intelektualny dziecka, co ułatwia naukę kolejnego języka, matematyki, czy muzyki.
Ponad to dzieci korzystają z aplikacji językowej, która zapewnia im to dodatkowy codzienny kontakt z językiem. Na zajęciach dzieci poznają znaczenia wyrazów, które słyszały na nagranym materiale.
Metoda Helen Doron jest stosowana w wielu krajach na całym świecie od prawie 20 lat. W puławskim Centrum Helen Doron języka angielskiego uczyło się już prawie 500 małych uczniów.
Zabawy w języku hiszpańskim z George Adelso, którego językiem ojczystym jest właśnie j. hszpański 🙂
Podczas zajęć dodatkowych (poza godzinami realizowania podstawy programowej) pan George wprowadza atmosferę radości i zabawy. Są śpiewy i tańce, poznawanie wybranego zasobu słownictwa(przedmiotów, czynności, prostych dialogów).
Zajęcia odbywają sie w sali dzieci wraz z pomocą cioć z danej grupy 🙂
Nasze Przedszkole Daltońskie „Kraina Wiedzy” oraz szkoła językowa metodą Helen Doron jako pierwsza placówka w województwie lubelskim weszła na ścieżkę wdrażania kultury myślenia krytycznego wśród uczniów i wychowanków.
Czym jest myślenie krytyczne? To jedna z czterech kluczowych kompetencji XXI wieku (wraz z komunikacją, kooperacją i kreatywnością) a kompetencyjne przygotowanie do życia to naturalna kontynuacja filozofii Planu Daltońskiego, na którym opiera się nasz praca z dzieckiem.
Myślenie krytyczne to umiejętność przetwarzania informacji, stawiania hipotez i weryfikowania ich, kwestionowania własnych założeń i rozpoznawania błędów we własnym rozumowaniu, dostrzegania związków przyczynowo skutkowych, rozumienia problemów i szukania rozwiązań, rozpoznawania potrzeb i emocji- swoich i innych, słuchania z empatią i zrozumieniem, odróżniania faktów od opinii.
Rutyny myślenia krytycznego, którymi nasza kadra pracuje na zajęciach, uczą dzieci kreatywności, współpracy, samodzielności, odpowiedzialności i elastyczności a tym samym stopniowo przygotowują do życia w szybko zmieniającym się świecie, który będzie stawiał przed nimi coraz większe wyzwania.
Wierzymy, że to kompetencje, a nie dyplom, będą wyznaczać ścieżkę do sukcesu, spełnienia i nastawienia na rozwój – a tego chcemy dla naszych wychowanków.
Program Dar Zabawy powstał z troski o naturalny rozwój dziecka, o przywrócenie wartości zabawie, zabawkom i całej istocie dzieciństwa.
Program uwzględnia założenia teoretyczne koncepcji Friedricha Froebla. Szczególny nacisk położony jest na aktywność zabawową w procesie poznawania przez dziecko świata. Zabawa, będąca wrodzoną potrzebą, według niemieckiego pedagoga, jest główną formą aktywności dziecka i nie powinna być kierowana przez nauczyciela ani ograniczana, a bardzo dyskretnie i rozsądnie nadzorowana. Dzieci powinny czuć się bezpieczne fizycznie i psychicznie.
Koncepcja aktywności oparta jest na działaniach dzieci w sali przedszkolnej, a także poza nią. Niezwykle ważną rolę stanowi kontakt z materiałami, których dostarcza przyroda, zwanymi darami natury, bogactwami przyrody, darami ziemi oraz wykorzystanie materiałów dydaktycznych i pomocy edukacyjnych stworzonych przez dorosłego dla dziecka.
Najważniejszą częścią programu Dar Zabawy są zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka.
W planowaniu pracy w oparciu o program Dar Zabawy pamiętamy, iż edukacja jest indywidualnie modelowana, planując prace mamy zawsze na względzie potrzeby rozwojowe dzieci, pamiętając że ich główną potrzebą jest zabawa.
Niezwykle ważne jest zorganizowanie przy współudziale dzieci przestrzeni zabawy, stworzenie specjalnych miejsc do zabaw tzw. kącików do zabaw tematycznych. W przedszkolu realizującym program Dar Zabawy powinny znaleźć się kąciki, m.in.: darów, twórczych prac ręcznych, badawczy i gospodarczy.
Realizując pedagogikę froeblowską wykorzystujemy również DARY- zestaw materiałów edukacyjnych, składających się z 14 pozycji (pudełek).
Cykliczne spotkania z naturą, wycieczki, wyjścia do lasu, które nauczą dzieci obcowania z przyrodą pod bacznym okiem pasjonatki i leśnika p. Marzeny Puzio 🙂
Zajęcia z pasjonatem panem Cezarym, naszym przedszkolnym Ogrodnikiem- Magikiem pozwalają dzieciom w pełni realizować się w ogrodzie przedszkolym. Maluchy nie tylko poznają gatunki roślin jadalnych i ozdobnych, ale przede wszystki same sieją, sadzą roślinki tworząc piękne grządki i rabatki. Zwięczeniem pracy jest zjadanie dojrzałych warzyw i owoców 🙂
Kodowanie i programowanie to nic innego jak ciekawe zajęcia, podczas których dzieci szukają rozwiązania w kreatywny sposób. Cele innowacji wynikają z potrzeby i chęci wychowania naszych przedszkolaków na ludzi twórczych, umiejących poruszać się we współczesnym świecie. Nauka kodowania to rozwijanie algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, szukanie różnych możliwości i wybieranie tych najbardziej optymalnych. Poprzez naukę kodowania rozwijają się uniwersalne kompetencje, przydatne na każdym etapie życia.
W naszym przedszkolu do zabawy i nauki z dziećmi wykorzystujemy narzędzia do kodowania offline takie jak, m.in.: mata do kodowania, krążki, kolorowe kubki, kolorowe kartki, klocki, i inne, a także robot edukacyjny Ozobot.
Podczas przeprowadzania wspólnych eksperymentów wywieramy korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka, m.in. sferę aktywności twórczej, dziecko prowokowane jest do wyciągania wniosków, szukania zależności, określa-nia przyczyn i skutków.
Przedszkolak podejmując zabawę badawczą staje przed określonym problemem, którego rozwiązanie jest bezpo-średnim celem samej zabawy. Przy okazji uczy się planowania własnych działań, poszukiwania oryginalnych pomy-słów i rozwiązań. Zabawy badawcze są też świetną okazją do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych takich jak: analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Dzieci rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.
W przedszkolu, na zajęciach muzycznych dziecko śpiewa, tańczy, gra, uczestniczy w zabawach ruchowych przy akompaniamencie. Wówczas kształtuje się jego słuch muzyczny, rozwija poczucie rytmu, nabywa umiejętność gry na prostych instrumentach perkusyjnych. W miłej i serdecznej atmosferze dzieci zaspokajają wrodzoną potrzebę ruchu i uzewnętrzniają przeżywane emocje.
Zajęcia rytmiczne, w naszym przedszkolu, to przede wszystkim nauka poprzez wspólną zabawę, która prowadzona jest tak aby zdobywanie wiedzy kojarzyło się dziecku z przyjemnością.
Specjalnie skonstruowane zajęcia rytmiczne zawierają w sobie różny dobór ćwiczeń z elementami wyrabiania sprawności fizycznej, uwrażliwienia na zmiany zachodzące w muzyce,oswajania z zagadnieniami muzycznymi, ilu-stracjami ruchowymi do piosenek, elementami tańca towarzyskiego, tańca grupowego oraz relaksacją przy muzyce i muzykoterapią.
Pierwszym etapem kształcenia jest wyrobienie u dzieci koordynacji słuchowo ruchowej poprzez ćwiczenia reakcji ruchowej na bodźce dźwiękowe, poznawanie cech dźwięków: ich wysokości, czasu trwania oraz kształcenie umie-jętności precyzyjnego odtwarzania rytmu, tempa, metrum itp.
Zajęcia sprawiają, że Wasze pociechy w sposób łatwy i przystępny przyswajają sobie takie abstrakcyjne pojęcia jak wysoki – niski dźwięk, czy też szybko – wolno, cicho – głośno.
Ćwiczenia muzyczno – ruchowe odbywają się z akompaniamentem pianina, instrumentu klawiszowego.
Zajęcia rytmiki są prowadzone przez nauczyciela z wykształceniem muzycznym i pedagogicznym, z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi.
Zajęcia taneczne prowadzi ciocia Małgosia z „Akademii Promocji Tańca”.
Najważniejszym elementem zajęć dla dzieci w wieku 3-6 lat jest taniec w postaci prostych choreografii, zawierających takie elementy jak disco, hip hop, tańce towarzyskie, hity do najnowszej muzyki, a także animacje taneczne dostosowane do wieku dziecka.
Niemniej ważny jest element dydaktyczny – zajęcia zawierają zagadnienia z savoir – vivre i zdrowego stylu życia, które przekazywane są w formie scenek.
DZIECIĘCA SZKÓŁKA TAŃCA TO: aktywność ruchowo- taneczna, kształtowanie prawidłowej postawy ciała czyli nauka poprzez zabawę 🙂
Przedszkolaki poznają kształty literopodobne, litery i uczą się w atrakcyjny sposób pisania i czytania. Podczas pisania liter dzieciom towarzyszy zawsze wesoła piosenka inna dla każdego znaku. Dzieci rysują litery palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegi, na tacach z kaszą, wodą, piaskiem oraz mazakami na różnych formatach papieru, wykorzystując monitor i dywan interaktywny.
Czytanie jest jedną z najważniejszych funkcji ludzkiego mózgu- ze wszystkich stworzeń na ziemi tylko ludzie potrafią czytać. Jest to także jedna z najważniejszych funkcji w życiu, gdyż cała nauka opiera się na umiejętności czytania. Dzieci mogą czytać słowa, gdy mają zaledwie rok, by stopniowo opanować umiejętność czytania zdań i książeczek. Metoda ta została opracowana przez zespół specjalistów dziedzinie rozwoju dzieci: lekarzy, pedagogów, logopedów, neurochirurgów i psychologów
Tak jak nauka czytania bez znajomości liter, tak i nauka matematyki może odbywać się bez znajomości cyfr. Podobnie jak czytanie, matematyka prezentowana jest w formie tabliczek z odpowiedniej wielkości kropkami. W trakcie sesji dzieci odczytują ilość prezentowanych kropek, a następnie wykonują na nich proste działania matematyczne.
W Krainie Wiedzy przekazujemy naszym maluchom ogromną ilość wiedzy o otaczającym je świecie. Staramy się, aby mogły go poznawać wykorzystując wszystkie zmysły, dlatego na naszych zajęciach często są rzeczy, które nie tylko można dotknąć, ale także posmakować, powąchać czy też usłyszeć. Metoda Glenna Domana pozwala dzieciom poznać wiele nowych rzeczy dzięki tabliczkom prezentującym materiał, który trudno ” wnieść do sali” jak: marki samochodów, rasy psów, typy statków czy gatunki ptaków.
Kinezjologia jest nauką o związkach ruchu ciała z organizacją i funkcjonowaniem mózgu. Dzięki codziennym ćwiczeniom Kinezjologii Edukacyjnej dzieci doskonalą pracę mózgu i ciała. W przyszłości na pewno nie będą miały problemów z:
– czytaniem i pisaniem (ćwiczenia zapobiegają wystąpieniu dysleksji i dysgrafii)
– koncentracją uwagi i motywacją do działań.
– pamięcią
– organizacją czasu
– komunikacją.
i z innymi sferami.
Metoda W. Sherborne to system ćwiczeń i zabaw ruchowych dla dzieci w różnym wieku. Dzieci nie tylko są usprawniane ruchowo, lecz przede wszystkim rozwijają sferę emocjonalno – społeczną oraz świadomość samego siebie. Dzieciaki poznają samych siebie i swoich kolegów poprzez głaskanie, przytulanie, uciski i inne aktywności. Ponadto dzieci wykonując ćwiczenia w parach i w grupie uczą się współpracy, zachowań opiekuńczych i rozumieją, kiedy dotyk sprawia przyjemność, a kiedy ból.
Kraina Wiedzy to miejsce, w którym dzieci uczą się dobrych manier oraz właściwych zachowań w sytuacjach codziennych. Każdego dnia dzieci uczą się tego jak być dobrym kolegą, jak współpracować podczas nauki i zabawy. Dzieci starsze chętnie pomagają młodszym wyrabiając w sobie odpowiedzialność i uczucia opiekuńcze. Częste używanie zwrotów grzecznościowych oraz miły, kulturalny sposób bycia wszystkich uczestników powodują, że każde dziecko czuje się u nas komfortowo i nie odczuwa stresów związanych z przebywaniem w nowym otoczeniu i nowym towarzystwie.
Na zajęciach savoir – vivre dzieci wraz z nauczycielkami próbują znaleźć odpowiedzi na wiele frapujących je pytań np. :
-Dlaczego nie mówi się z pełną buzią?
-Dlaczego kichając lub kaszląc należy zasłaniać buzię ręką?
-Czy można wpychać się do kolejki?
W naszym przedszkolu, dzieci, z trudnościami otrzymuja pomoc i wsparcie doświadczonych specjalistów.
Dzieci, które mają zaburzenia w zakresie komunikacji (np. opóźniony rozwój mowy, aburzony rozwój mowy i inne) uczęszczają na zajęcia z logopedą.
Dzieci posiadające deficyty w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej lub fizyczną są objęte pomocą specjalistów: psychologa/ terapeuty pedagogicznego/ pedagoga specjalnego.
Dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymują pomoc zgodną z wytycznymi, zawartymi w orzeczeniu. Każde orzeczenie rozpatrywane i omawiane jest indywidualnie z rodzcami, biorac pod uwagę zaburzenie dziecka oraz możliwości placówki w zakresie objęcia pomocą przez specjalistów zatrudnionych w placówce.